Sunday 16 June 2019

Review Movie Korea: I Can Speak

Hi guys,

Berkira jugak aku sebelum ni sama ada nak tengok cerita ni atau tak. Salahnya satu sebab poster cerita yang colourful ini tambah lagi genre comedy dia. Untuk aku sendiri, aku lebih prefer genre- action, thriller & mystery.

Lebih kurang macam.. “Apa kata kita bagi can, kan?” Jadi, aku tengokkkk. Kiranya untuk release stress gara- gara, The Witch. Part 1: The Subversion.

Dannnn... Apa yang boleh aku simpulkan lepas tengok cerita ni? Cerita yang SANGAT BEST! Dan kenapa sebelum ni aku tak tengok cerita ni? Serius, cerita ni tersangatlah best & tersangatlah ohsem.

#Cerita ni diangkat dari kisah sebenar. #comfortwoman

Movie: I Can Speak




-Movie Korea
-Tahun: 2017
-Genre: Comedy
-Pelakon: Na Moon He sebagai (Na Ok- Boon)- Park Min Jae sebagai (Lee Jae Hoon)

Sinopsis:

-Cerita pasal seorang warga emas nama Ok- Boon yang kerja dia tiap- tiap hari adalah pergi pejabat daerah untuk report segala masalah tentang kawasan kejiranan dia. Kiranya kaki report nombor satulah. Sebab itulah jugak nickname dia Goblin ??? (Jap, aku lupa). Ha’ah, Goblin Granny!

-Jadi semua orang kat pejabat ini dah masak betul dengan perangai mak cik Ok- Boon kita ini. Hingga muncul seorang pekerja baru nama, Park Min Jae. Bang Min Jae kita pun sampai naik pening kepala dia nak hadap perangai mak cik Ok- Boon. Apa yang tak sakit kepalanya. Tiap hari ada aje aduan dia.



-Lagi Bang Min Jae sakit kepala bila mak cik Ok- Boon mintak ajarkan dia  English. #Adalah sebabnya ya# Terjadilah beberapa peristiwa yang menyebabkan Min Jae akhirnya bersetuju untuk jadi tutor mak cik Ok- Boon.




-Hubungan diorang makin lama makin akrab. Hingga tibalah saat, mak cik Ok- Boon bukak kisah silam dia. #kat sini. rasa nak menitis aje air mata. tapi cover diri sebab ada roomate. malu bhai! haha! kat sini jugak. sampai dah lupa yang genre cerita ini adalah, comedy. Memang mainkan perasaan betul!

-Kisah silam mak cik Ok- Boon ni betul- betul sedih.

****

Untuk aku sendiri. Inilah plot twist yang aku tunggu- tunggu. Dan yang sebenarnya aku tak jangkakan akan adanya plot twist tu. Lagi gempak dari The Witch Part 1: The Subversion.

-Permulaan cerita. Aku ingatkan jenis straight forward je. Dan 100 percent comedy. Rupa- rupanya dia main perasaan aku sungguh.

-Cerita yang bukan sekadar boleh buat kita tergelak tapi cerita ni jugak ajar tentang erti keluarga yang sebenar.

*Lain kali aku nak tengok lagi cerita yang macam gini.

Bagi aku rating dia: 10/10

No comments:

Post a Comment

Feel free to call me (Bean) and be nice okay