Friday 30 November 2018

Engineering (+CHemical Eng)

Assalamualaikum-  Assalamualaikum semua. Baki lagi beberapa hari sebelum masuk dewan final exam.



Straight forward. Cabang chemical engineering sebenarnya dia ‘luas.’ Ada pure chemical eng & ada chemical eng bersama certain- certain major. Apa aku maksudkan dengan certain- certain major contohnya... 

1) chemical eng (process plant) 
2) chemical eng (process) 
3) chemical eng (bioprocess) 
4) chemical eng (polymer)

Dan lain- lain lagi. Konklusi dekat sini, ada banyak. Sebab itu dia luas.

Bila cakap pasal chemical eng. First thing first, yang kebanyakan orang akan fikir, mesti kena belajar lagi dalam subjek Chemistry. Sesetengah orang akan happy sebab dia suka CHem & sesetengah orang takkan pilih course ni sebab dia dah fed- up dengan CHem. Kata aku: Salah tu! Salah sangat! Salah besar! Itu satu mitos!

Fakta: Sebenarnya, percent untuk belajar Chemistry itu rendah walaupun studi, Chemical Eng. Dan- dan- dan- subjek terpenting adalah Physics- Math- Addmath. Starter kit course engineering adalah calculation. Tak dapat tidak pengiraan itu wajib.

Dan setiap calculation itu tak sama. Tengok apa pulak major korang. Susah ke senang? Takde jawapan spesifik. Kalau aku sendiri, aku lebih suka  subjek major aku berbanding subjek core. Dari experience aku sendiri, Design adalah nightmare untuk ramai student!

5 comments:

  1. Sebab tu aku tak jd engineer sb fail bab calculation 😊😊😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. crite lebih kurang sama, kemain habis SPM sumpah tak nak hadap lagi dah calculation, sekali sumpah makan diri. Rasalah empunya diri, haha!

      Delete
  2. Siqah kalau baca bab engineering je terus rasa 'wow! Pandainya dia ni!!'. Hihi. Engineering susah bagi Siqah. Hihi.

    ReplyDelete

Feel free to call me (Bean) and be nice okay