Monday 16 July 2018

Resepi Puding Karamel Sedap

Hai guys,

Ni resepi pertama yang aku letak kat sini. Dah buat pun haritu. So yummieeesss guys. Ingat lagi betapa sodappp nya rasa karamel dia. Flashback yang ke arah nak membongkak sekaligus masuk bakul angkat- angkat sendiri.


resepi puding karamel


Aku buat puding ni pun tetiba. Aku tengah study sikit. Lepastu perut berdendang lapar. Tak dinafikan lagi time nak buat baik inilah perut buat hal. Otak baik punya ingat kat puding karamel. Lepastu terus google resepi. Dan resepi ni aku cekau dari satu blog. Yang aku dah lupa nama blog apa. Tapi kredit kepada empunya blog untuk resepi yang sangat soddappp. Tapi aku ada olah sikit. Sesuai tekak Melayu tulen aku.

Bahan- bahan:

1) 8 biji telur (Tak kira gred apa. Tujuan kita: puding karamel)
2) 1 tin susu pekat manis (huih! karamel ni aku suka manis.. tak suka manis, boleh kurangkan erh)
3) 1 tin susu cair
4) 1 tin air
5) 1 sdb esen vanilla (aku pakai esen yang murah jadi bau dia tak berapa kuat bila letak sikit. kalau pakai yang mahal, bau dia kuat jadi letak sikit je) Harga mainkan peranan betul.
6) 8 sdb gula kastor (untuk karamel)

Cara- cara: 

1) Dalam satu mangkuk besar. Letak dan kacau kesemua bahan kecuali no.6. Ketepikan.
Nak lagi senang: Blend je kesemua bahan.

2) Dalam loyang. Cairkan gula kastor hingga agak keperangan.

3) Masukkan adunan dalam mangkuk tadi ke dalam loyang.

4) Kukus 15-20 minit. Kukus lama.. karamel jadi pahit. Tak layan la.

5) Siap!!

Nak lebih layan. Sejukkan dalam peti ais. Makan sejuk- sejuk. Memang layan terus la benda alah ni.

No comments:

Post a Comment

Feel free to call me (Bean) and be nice okay