Friday 19 February 2021

Final Year Project- Sharing Sekejap

Pada postingan aku yang sebelum ini, aku sudah kongsikan sedikit tentang FYP. Itupun, yang lama. 


Tajuk projek tahun akhir aku semestinya berkait dengan fermentation. Semestinya aku sukakan fermentation (sangat suka sebenarnya). Bila sebut pasal fermentation, haruslah aku deal dengan microbe. Oh ya, challenging sebenarnya sebab renyah nak kena pelihara. Ibarat menatang minyak yang penuh, begitulah aku memelihara kehidupan makhluk Tuhan ini. Sebab bila tak jadi, wajib kena REPEAT eksperimen dan sesungguhnya perkara itu amat menyakitkan.

Jadi, inilah realitinya. Kalau tak repeat, semestinya results tak valid. Tak pasal-pasal, membawa kepada thesis, jadi "tak cantik." Aku sendiri banyak kali kena repeat, tapi tak apa inilah proses pembelajaran. Daripada salah dan silap inilah aku belajar satu-persatu. Actually jaga microbe macam jaga diri sendiri. Hahaha!

Perkara kedua pulak, aku deal dengan equipments. Mostly, equipment yang aku tak arif disebabkan analysis aku berkait dengan others department punya testing. Such as, untuk tensile testing. Aku jugak ada analysis SEM, XRD, TGA. 

Sakit sebab benda tak arif tetiba kena buat. Tapi inilah learning process. Daripada aku tak tahu nak construct graph untuk FTIR dan XRD dalam Ms Excel, sekarang aku dah tahu. Alhamdulillah. Bila semua ini tamat, sememangnya aku rasa penderitaan aku itu berbaloi. Hahaha! Sebab aku sentiasa belajar benda yang baharu.

Oh ya, semestinya pengurusan masa sangat penting. Mulalah eksperimen dari awal. Hakta, aku yang mula awal, siapnya semput. Yalah, sebab deal dengan microbe kan. Asyik kena repeat je (punca aku selalu kena halau keluar dari lab,  haha)

No comments:

Post a Comment

Feel free to call me (Bean) and be nice okay